środa, 27 kwietnia 2011

Podstawowe słówka i zwroty - chiński:)

 Zapis w pinyin, czyli bez krzaczków:)

shì- tak
bú shì - nie

nǐ hǎo - cześć
 zǎo shang hǎo - dzień dobry

 xià wǔ hǎo - dzień dobry (po południu)

 wǎn shang hǎo - dobry wieczór
 wǎn ān - dobranoc

nín hǎo ma? - jak się masz?
wǒ hěn hǎo- mam się dobrze
wǒ bù tài hǎo- czuję się niezbyt dobrze
wǒ fēi cháng hǎo! - czuję się świetnie/znakomicie
wǒ hěn hǎo。 Xiè xie。 nǐ ní? - u mnie w porządku. Dziękuję. A u Ciebie?

nín jiào shén me míng zi? - jak masz na imię?
wǒ de míng zi shì… - nazywam się...

hěn gāo xìng jiàn dào nín - miło mi Cię poznać
wǒ yě hěn gāo xìng jiàn dào nín - nawzajem/ mi również miło Cię poznać

nín cóng nǎ li lái - skąd jesteś?
wǒ shì cóng...lái- jestem z....

nǐ zài nǎ li gōng zuò?- czym się zajmujesz?
wǒ shì xué sheng - jestem studentem/studentką
wǒ shì lǎo shī   - jestem nauczycielką

nǐ zhù zài nǎ li - gdzie mieszkasz?

... zài nǎ li - gdzie jest.... ?

nín duō dà liǎo - ile masz lat?
wǒ…suì - mam.... lat

nín shuō yīng yǔ ma? - mówisz po angielsku?
wǒ zhǐ shuō yī diǎn yīng yǔ - mówię trochę po angielsku

wǒ bù dǒng - nie rozumiem
nǐ néng zài shuō yī biàn ma? - możesz powtórzyć?
nǐ néng bù néng shuō de màn yī diǎn - możesz mówić ( zdecydowanie) wolniej/ proszę mów powoli

nǐ néng bāng zhù wǒ ma? - możesz mi pomóc?

qǐng - proszę
Xiè xie - dziękuję
bú kè qì! - nie ma za co
bù hǎo yì si- przepraszam , przy zaczepianiu
duì bu qǐ - przepraszam ( za coś)

zài jiàn- do widzenia
huí tóu jiàn - do zobaczenia w krótce
míng tiān jiàn - do zobaczenia jutro
zhù nǐ yǒu yī gè yú kuài de yī tiān - miłego dnia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz